if (!window.location.href.includes("blogg.se")) { (function() { var host = 'blogg.se'; var element = document.createElement('script'); var firstScript = document.getElementsByTagName('script')[0]; var url = 'https://cmp.quantcast.com' .concat('/choice/', '6nBT95t9H0vM1', '/', host, '/choice.js'); var uspTries = 0; var uspTriesLimit = 3; element.async = true; element.type = 'text/javascript'; element.src = url; firstScript.parentNode.insertBefore(element, firstScript); function makeStub() { var TCF_LOCATOR_NAME = '__tcfapiLocator'; var queue = []; var win = window; var cmpFrame; function addFrame() { var doc = win.document; var otherCMP = !!(win.frames[TCF_LOCATOR_NAME]); if (!otherCMP) { if (doc.body) { var iframe = doc.createElement('iframe'); iframe.style.cssText = 'display:none'; iframe.name = TCF_LOCATOR_NAME; doc.body.appendChild(iframe); } else { setTimeout(addFrame, 5); } } return !otherCMP; } function tcfAPIHandler() { var gdprApplies; var args = arguments; if (!args.length) { return queue; } else if (args[0] === 'setGdprApplies') { if ( args.length > 3 && args[2] === 2 && typeof args[3] === 'boolean' ) { gdprApplies = args[3]; if (typeof args[2] === 'function') { args[2]('set', true); } } } else if (args[0] === 'ping') { var retr = { gdprApplies: gdprApplies, cmpLoaded: false, cmpStatus: 'stub' }; if (typeof args[2] === 'function') { args[2](retr); } } else { if(args[0] === 'init' && typeof args[3] === 'object') { args[3] = { ...args[3], tag_version: 'V2' }; } queue.push(args); } } function postMessageEventHandler(event) { var msgIsString = typeof event.data === 'string'; var json = {}; try { if (msgIsString) { json = JSON.parse(event.data); } else { json = event.data; } } catch (ignore) {} var payload = json.__tcfapiCall; if (payload) { window.__tcfapi( payload.command, payload.version, function(retValue, success) { var returnMsg = { __tcfapiReturn: { returnValue: retValue, success: success, callId: payload.callId } }; if (msgIsString) { returnMsg = JSON.stringify(returnMsg); } if (event && event.source && event.source.postMessage) { event.source.postMessage(returnMsg, '*'); } }, payload.parameter ); } } while (win) { try { if (win.frames[TCF_LOCATOR_NAME]) { cmpFrame = win; break; } } catch (ignore) {} if (win === window.top) { break; } win = win.parent; } if (!cmpFrame) { addFrame(); win.__tcfapi = tcfAPIHandler; win.addEventListener('message', postMessageEventHandler, false); } }; makeStub(); var uspStubFunction = function() { var arg = arguments; if (typeof window.__uspapi !== uspStubFunction) { setTimeout(function() { if (typeof window.__uspapi !== 'undefined') { window.__uspapi.apply(window.__uspapi, arg); } }, 500); } }; var checkIfUspIsReady = function() { uspTries++; if (window.__uspapi === uspStubFunction && uspTries < uspTriesLimit) { console.warn('USP is not accessible'); } else { clearInterval(uspInterval); } }; if (typeof window.__uspapi === 'undefined') { window.__uspapi = uspStubFunction; var uspInterval = setInterval(checkIfUspIsReady, 6000); } })(); }

Bra att veta

  2012-06-10 / 17:34:00 / Våldtäkt /

Misstankegrad

I Sverige finns fyra grader av misstanke:

  • Kan misstänkas för brott
    Den lägsta misstankegraden. Här rör det sig om mycket svag bevisning men det måste finnas någon omständighet som tyder på att personen begått brottet.
  • Skäligen misstänkt
    Den lägre graden av misstanke.  Här ska det finnas konkreta omständigheter som med viss styrka talar för att personen har begått brottet.
  • På sannolika skäl misstänkt
    Den högre graden av misstanke. Här måste misstanken vid en objektiv bedömning framstå som berättigad och misstanken måste grundas på den bevisning som finns i det enskilda fallet. Misstanken får inte vara följden av subjektiva antaganden eller av mer eller mindre kvalificerade gissningar.
  • Tillräckliga skäl för att väcka åtal
    Här handlar det om man på objektiva grunder kan förvänta sig en fällande dom.


Personen jag anmält sitter häktad på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt mot barn. Det är den högre misstankegraden och just nu arbetar polisen för att hitta bevis till att nå det fjärde steget. Polisutredningen är deras sätt att se om det finns tillräckliga skäl. Egentligen kan man alltså säga att han är så misstänkt som han kan vara vid det här laget, eftersom polisutredningen inte är klar än.

När man är på sannolika skäl misstänkt för ett brott har polisen mer att gå på än bara det jag sa vid förhöret. Det jag sa då var ett subjektivt antagande, jag är subjektiv i den här frågan eftersom jag är brottsoffer. Polisen är objektiva, vilket innebär att de är neutrala i frågan. De står inte på min sida, men inte på hans heller. De arbetar för att hitta bevis som stödjer min historia, och bevis som stödjer hans. Våra ord vägs emot varandra, och det är polisens jobb att hitta bevis som stärker den enas berättelse. De gör en objektiv bedömning och den misstanke de riktar mot honom måste vara grundad på den bevisning som finns i just det här fallet. Om polisen hittar bevis som stödjer mitt vittnesmål så har dem tillräckliga skäl för att väcka åtal.


moufieeh

sv; du är sjukt stark som lever med något sånt! :) ingen förtjänar att bli våldtagen oavsett vad, även om man går runt naken ska man inte bli våldtagen!

2012-06-10 @ 17:39:14
URL: http://moufieeh.blogg.se/
Anonym

2012-06-10 @ 17:43:21
URL: http://www.kajsanilsson2.blogg
kajsa

Tack desamma :)

2012-06-10 @ 17:43:41
URL: http://kajsanilsson2.blogg.se/
Sandra

Jag ska först och främst jobba lite på posten ^^ sen ska jag upp till våran sommarstuga i luleå i två veckor.

Men vill du ha tips så skulle jag säga, med tanke på det du varit med om för att känna dig trygg, göra saker du verkligen tycker om och mår bra av med folk du litar på och tycker om ^^



Kämpa på!

Sandra, Zombejb

2012-06-10 @ 17:57:03
URL: http://zombejb.blogg.se/
♥ Ida - Hon som föddes med LKG

Hoppas han blir fälld! :)



Du har väl inte glömt Dagens Awesome?

Det är som Dagens blogg fast mer awesome.

Delta gärna men läs regeln noga innan! :)

Och det finns inga extra chanser för att vinna utan alla har lika stor chans att vinna! ♥

http://idahtt.blogg.se/2012/june/dagens-awesome.html



OBS! Du kan anmäla dig fram till 10/6-12, 20.00. Efter det så räknas inte ditt bidrag :)



Förlåt om du inte vill ha sånt här, men såg ingenstans att du hade skrivit att du inte ville ha sånt här! ♥

2012-06-10 @ 18:03:18
URL: http://idahtt.blogg.se/
zandra

Jag hoppas du får den rättvisa du förtjänar för ingen absolut ingen ska behöva utsättas för sånt här.

jag förstår inte hur en människa kan begå en sån handling och utsätta någon för sånt. för även om själva våldtäkten i sig inte var sån stor skada klart de är en stor skada men de jag vill påpeka är att du och alla andra som utsatts för detta kommer få leva med detta att blivit skadade, att tappat trygghetskänslan. jag hoppas bara att dom får hjälp och är starka och tar de som hänt och v'nder på de till något positvit. för life goes on så bara att vara stark och göra det b'sta av de. Men jag tror på karma och ödet så jag tror att den som gjort det kommer få igen för what goes around comes around. men du var stark...



massor med kramar och styrka sänder jag dig.

2012-06-10 @ 18:13:51
URL: http://zlove.blogg.se/
Carola L

det må vara att du lämnar kommentarer att folk ska sprida din blogg - men det räcker väl med EN kommentar du har lämnat 5

2012-06-10 @ 18:37:35
URL: http://mammamuh.blogg.se/
JENNIFER

Tack ska du ha!:) och dsm! Joo jag har en bra dag! sj?:)

2012-06-10 @ 18:51:49
URL: http://lovejennifer.blogg.se/
♥ Ida - Hon som föddes med LKG

sv: tyvärr räknas inte ditt bidrag eftersom du itne läste regeln ordentligt, men delta gärna efter du läst ordentligt :)

2012-06-10 @ 18:59:01
URL: http://idahtt.blogg.se/
klara <3

sv; Hej, vännen! Go du är!

Jag har en sån fin dag så, nu gjorde du den ännu bättre :) Hoppas du har en precis lika bra!

2012-06-10 @ 19:01:49
URL: http://klarajosefina.blogg.se/
likkan

Sv; Tack för din kommentar, men det där är inget för mig. Anmälde själv en våldtäkt för två år sedan och polisen tog inte ens in honom för förhör trots 5 vittnen, hans kläder som bevis och hans adress. Han bodde i lägenheten under mig så jag fick träffa honom i trapphuset varje dag samt att han sedan började på mitt jobb. Så tyvärr, det hjälper inte att anmäla.

2012-06-10 @ 19:42:19
URL: http://likkantheallmighty.blogg.se/
Jasmine

Ett intressant inlägg för mig att läsa, jag som inte är insatt i hur poliserna arbetar. Tack för informationen.
Kram

Svar: så lite så!
None None

2012-06-23 @ 20:12:08
URL: http://rosanatt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious