if (!window.location.href.includes("blogg.se")) { (function() { var host = 'blogg.se'; var element = document.createElement('script'); var firstScript = document.getElementsByTagName('script')[0]; var url = 'https://cmp.quantcast.com' .concat('/choice/', '6nBT95t9H0vM1', '/', host, '/choice.js'); var uspTries = 0; var uspTriesLimit = 3; element.async = true; element.type = 'text/javascript'; element.src = url; firstScript.parentNode.insertBefore(element, firstScript); function makeStub() { var TCF_LOCATOR_NAME = '__tcfapiLocator'; var queue = []; var win = window; var cmpFrame; function addFrame() { var doc = win.document; var otherCMP = !!(win.frames[TCF_LOCATOR_NAME]); if (!otherCMP) { if (doc.body) { var iframe = doc.createElement('iframe'); iframe.style.cssText = 'display:none'; iframe.name = TCF_LOCATOR_NAME; doc.body.appendChild(iframe); } else { setTimeout(addFrame, 5); } } return !otherCMP; } function tcfAPIHandler() { var gdprApplies; var args = arguments; if (!args.length) { return queue; } else if (args[0] === 'setGdprApplies') { if ( args.length > 3 && args[2] === 2 && typeof args[3] === 'boolean' ) { gdprApplies = args[3]; if (typeof args[2] === 'function') { args[2]('set', true); } } } else if (args[0] === 'ping') { var retr = { gdprApplies: gdprApplies, cmpLoaded: false, cmpStatus: 'stub' }; if (typeof args[2] === 'function') { args[2](retr); } } else { if(args[0] === 'init' && typeof args[3] === 'object') { args[3] = { ...args[3], tag_version: 'V2' }; } queue.push(args); } } function postMessageEventHandler(event) { var msgIsString = typeof event.data === 'string'; var json = {}; try { if (msgIsString) { json = JSON.parse(event.data); } else { json = event.data; } } catch (ignore) {} var payload = json.__tcfapiCall; if (payload) { window.__tcfapi( payload.command, payload.version, function(retValue, success) { var returnMsg = { __tcfapiReturn: { returnValue: retValue, success: success, callId: payload.callId } }; if (msgIsString) { returnMsg = JSON.stringify(returnMsg); } if (event && event.source && event.source.postMessage) { event.source.postMessage(returnMsg, '*'); } }, payload.parameter ); } } while (win) { try { if (win.frames[TCF_LOCATOR_NAME]) { cmpFrame = win; break; } } catch (ignore) {} if (win === window.top) { break; } win = win.parent; } if (!cmpFrame) { addFrame(); win.__tcfapi = tcfAPIHandler; win.addEventListener('message', postMessageEventHandler, false); } }; makeStub(); var uspStubFunction = function() { var arg = arguments; if (typeof window.__uspapi !== uspStubFunction) { setTimeout(function() { if (typeof window.__uspapi !== 'undefined') { window.__uspapi.apply(window.__uspapi, arg); } }, 500); } }; var checkIfUspIsReady = function() { uspTries++; if (window.__uspapi === uspStubFunction && uspTries < uspTriesLimit) { console.warn('USP is not accessible'); } else { clearInterval(uspInterval); } }; if (typeof window.__uspapi === 'undefined') { window.__uspapi = uspStubFunction; var uspInterval = setInterval(checkIfUspIsReady, 6000); } })(); }

Svar från frågestunden

  2012-12-10 / 13:09:10 / Anonymt /
Som ni vet är jag fortfarande ganska anonym av mig i den här bloggen, men jag ska försöka svara så gott det går ändå. Fått in ganska många frågor så kanske inte svarar på alla nu :-) 

Vem är din bästa vän? 
Det är du som kommenterade! 
 
Hur går det på killfronten? 
Jag har ju ganska svårt för killar, men jag försöker iallafall. 

Vad har du för planer för framtiden? 
Jag har skrivit om detta ganska mycket på senaste tiden. Jag har många planer för min framtid. Den mest aktuella är att gå ut gymnasiet, och i höst vill jag fortsätta plugga och utbilda mig till jurist. Målet är att jobba med ungdomar som varit med om samma sak som jag varit med om. Vet inte än om jag vill stanna vid advokat eller om jag vill fortsätta utbilda mig till åklagare eller domare. På sidan om vill jag bli författare. Sedan har jag väl helt "vanliga" planer som att träffa den rätte och bilda familj. Vill ha både egna och adopterade barn. 

Hur vågade du anmäla? 
Jag får den här frågan hela tiden. Det var inte så att jag vaknade en morgon och kände mig helt annorlunda och bara "shit, nu händer det, nu vågar jag äntligen". Den känslan kom aldrig. Jag vaknade en morgon och insåg att jag aldrig skulle orka leva mitt liv om jag inte tog tag i det här, Jag lyckades stänga av alla känslor en väldigt lång tid, men sen en dag exploderade någonting inuti mig och då var jag bara tvungen. Jag vet idag att jag förmodligen inte hade överlevt det här året om jag inte hade gjort någonting. 

Jag läste någonstans att du fick missfall, stämmer det? 
Ja, det stämmer. Jag var fjorton år gammal och vaknade upp en morgon med blod över hela benen och hela täcket. Vågade inte berätta för någon förutom hon jag pratade med på ungdomsmottagningen. Det jag minns allra tydligast är när jag duschade av mig allt blod. Vi hade ett vitt kakelgolv i badrummet och jag minns att det färgades rosa av allt blod. 

Vad är din älsklingsfärg och varierar den beroende på ditt humör?
Marinblå och vinrött har alltid varit mina favoriter, det spelar ingen roll vilket humör jag är på. 

Hur gammal är du och var bor du? 

Jag är arton år gammal, född år 1994. 

Hur ser din familjesituation ut? 
Den är ganska komplicerad :-)

Hur tänker du kring anonymiteten just nu? 
Jag tänker inte så mycket på det just nu faktiskt. Har mycket annat att tänka på om dagarna. Jag vet fortfarande inte hur jag vill göra. 

När det kommer till killar, hur har dina relationer till killar sett ut sen det här började? 
Jag har alltid haft en väldigt komplicerad relation till det motsatta könet. Jag har svårt att släppa in killar i mitt liv och det är nästan omöjligt för mig att lita på dem. Jag har haft ett seriöst förhållande i mitt liv, sen en hel del oseriösa och alldeles för många "one night stands". Sex är lättare än kärlek.

Om han som utsatt dig kontaktade dig igen, hur skulle du reagera då? 
Den här frågan ställer jag mig själv väldigt ofta. Vissa dagar tänker jag på honom väldigt mycket och då kommer den här frågan automatiskt. Tänk om han kontaktade mig, tänk om han inte gör det... Jag vet inte hur jag skulle reagera. Det enda jag egentligen är säker på är att jag aldrig kommer att kontakta honom. Han har fått alldeles för stor plats i mitt liv, eller han har tagit alldeles för stor plats. Jag tänker inte lägga någon mer tid eller energi på honom, den chansen har han förbrukat. 

Hur går dina tankar om honom idag? 
Jag försöker att inte tänka på honom men när jag gör det så går mina tankar i vågor. Ena dagen kan jag vara livrädd och knappt våga gå ut. Den känslan beror ofta på mardrömmar. Jag drömmer ibland att han rymt från anstalten han sitter på.. Andra dagar är jag ledsen, då tycker jag synd om honom. Då känner jag också att jag förstört hans liv. Mestadels av tiden gör det ont när jag tänker på honom. Jag är rädd för honom och jag är rädd för att tänka på honom, för när jag gör det så fastnar jag i de tankarna. 

Du har skrivit förut om självskadebeteende, har du skadat dig själv? 

Vad handlar din bok om? 
Det är en självbiografi så den handlar om mitt liv och om saker jag varit med om. 

Har du hört någonting från förlagen du skickade den till? 
Ja, Bonniers har tackat nej. Väntar på svar från Norstedts och Kalla kulor. 

Du brukar skriva att du ska åka till din mamma eller att hon ska åka till dig, bor ni långt ifrån varandra? 
Ja det gör vi. Trettio mil för att vara exakt! 

Har du någon annan blogg än den här? 
Jag har haft många olika bloggar, men just nu har jag bara den här. 

Är det många i din närhet som vet om vad du gått/går igenom? 
Det är inte så många som vet, det är inte "allmänt känt" om man säger så. Det är ingenting som jag går runt och pratar om frivilligt, men jag svarar hellre på frågor och sånt själv än att människor pratar med varandra och går runt undrar.  

Hur reagerade folk när de fick veta? 
Människor har reagerat lite olika men de flesta har varit väldigt stöttande och omtänksamma. 







Molly Bergström, UPPSALA

Ville bara önska dig en bra start på nya veckan!
Hoppas att du får en fortsatt fin måndagskväll :)
Kramis på dig :D

[Svara gärna på min blogg, jag kan inte se svaren annars då det är fel på min inlogg :( ]

2012-12-10 @ 21:42:38
URL: http://mooollys.se
nathalie

Hej :)

Vad gillar du mest med ditt liv ?

Kram :)

Svar: Min familj, mina vänner :) kram
None None

2012-12-11 @ 15:33:18
URL: http://www.rasmusmamma.vimedbarn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious