if (!window.location.href.includes("blogg.se")) { (function() { var host = 'blogg.se'; var element = document.createElement('script'); var firstScript = document.getElementsByTagName('script')[0]; var url = 'https://cmp.quantcast.com' .concat('/choice/', '6nBT95t9H0vM1', '/', host, '/choice.js'); var uspTries = 0; var uspTriesLimit = 3; element.async = true; element.type = 'text/javascript'; element.src = url; firstScript.parentNode.insertBefore(element, firstScript); function makeStub() { var TCF_LOCATOR_NAME = '__tcfapiLocator'; var queue = []; var win = window; var cmpFrame; function addFrame() { var doc = win.document; var otherCMP = !!(win.frames[TCF_LOCATOR_NAME]); if (!otherCMP) { if (doc.body) { var iframe = doc.createElement('iframe'); iframe.style.cssText = 'display:none'; iframe.name = TCF_LOCATOR_NAME; doc.body.appendChild(iframe); } else { setTimeout(addFrame, 5); } } return !otherCMP; } function tcfAPIHandler() { var gdprApplies; var args = arguments; if (!args.length) { return queue; } else if (args[0] === 'setGdprApplies') { if ( args.length > 3 && args[2] === 2 && typeof args[3] === 'boolean' ) { gdprApplies = args[3]; if (typeof args[2] === 'function') { args[2]('set', true); } } } else if (args[0] === 'ping') { var retr = { gdprApplies: gdprApplies, cmpLoaded: false, cmpStatus: 'stub' }; if (typeof args[2] === 'function') { args[2](retr); } } else { if(args[0] === 'init' && typeof args[3] === 'object') { args[3] = { ...args[3], tag_version: 'V2' }; } queue.push(args); } } function postMessageEventHandler(event) { var msgIsString = typeof event.data === 'string'; var json = {}; try { if (msgIsString) { json = JSON.parse(event.data); } else { json = event.data; } } catch (ignore) {} var payload = json.__tcfapiCall; if (payload) { window.__tcfapi( payload.command, payload.version, function(retValue, success) { var returnMsg = { __tcfapiReturn: { returnValue: retValue, success: success, callId: payload.callId } }; if (msgIsString) { returnMsg = JSON.stringify(returnMsg); } if (event && event.source && event.source.postMessage) { event.source.postMessage(returnMsg, '*'); } }, payload.parameter ); } } while (win) { try { if (win.frames[TCF_LOCATOR_NAME]) { cmpFrame = win; break; } } catch (ignore) {} if (win === window.top) { break; } win = win.parent; } if (!cmpFrame) { addFrame(); win.__tcfapi = tcfAPIHandler; win.addEventListener('message', postMessageEventHandler, false); } }; makeStub(); var uspStubFunction = function() { var arg = arguments; if (typeof window.__uspapi !== uspStubFunction) { setTimeout(function() { if (typeof window.__uspapi !== 'undefined') { window.__uspapi.apply(window.__uspapi, arg); } }, 500); } }; var checkIfUspIsReady = function() { uspTries++; if (window.__uspapi === uspStubFunction && uspTries < uspTriesLimit) { console.warn('USP is not accessible'); } else { clearInterval(uspInterval); } }; if (typeof window.__uspapi === 'undefined') { window.__uspapi = uspStubFunction; var uspInterval = setInterval(checkIfUspIsReady, 6000); } })(); }

Anonym eller inte anonym?

  2012-11-11 / 14:36:52 / Anonymt /
Den senaste veckan har jag haft stora funderingar på hur jag ska göra med bloggen. Jag har varit anonym ända sedan jag började blogga och har gjort allt för att mitt namn inte ska komma ut, har aldrig skrivit var jag bor eller namnen på mina familjemedlemmar eller vänner till exempel. Tanken bakom det var från början att skydda mig själv. Jag använde den här bloggen som en dagbok där jag nästan inte höll tillbaka någonting förutom just min identitet, och jag var rädd att det på något sätt skulle skada mig om jag lämnade ut mig själv på det sättet. 

När jag skapade den här bloggen var det ingen som visste vad jag varit med om, förutom min föredetta pojkvän och mannen som utsatte mig. I mars berättade jag för min mamma, och i april för resten av min familj och för min rektor och en lärare. I mars började jag även gå på BUP. När jag gjorde anmälan i maj var det fler som visste om det, men inte alls speciellt många. Det dröjde ett tag till innan jag ens berättade för mina närmsta vänner. Jag var så svag och så trasig att jag helt enkelt inte orkade prata om det. 

Nu är allt annorlunda. Idag känner jag mig starkare och jag mår bättre än vad jag har gjort på väldigt länge. Det är fler som vet om vad som har hänt och jag kan prata om det utan att börja gråta eller bli upprörd. Jag är inte lika trasig längre. Så nu till den stora frågan, tycker ni att jag ska fortsätta vara anonym eller vill ni att jag berättar vem jag är? 

Tumblr_lvol44hwgf1r33ak8o1_500_large
Bild: weheartit


Emelie

Svår fråga...kanske inget bra svar men gör det som är bäst för dig <3

Svar: Alla svar är bra svar! <3 tycker det är skitsvårt.
None None

2012-11-11 @ 15:13:10
Annica

Vi har ju inte pratat såå mycket "utanför" bloggen, men jag har ändå märkt på dig att du blivit starkare och funnit dig själv mer och mer. Självklart gör du precis som du själv vill, vännen! Ditt liv, din blogg, din historia. Samtidigt.. Tror inte du behöver skydda dig på samma sätt längre. :)

Svar: Ja precis, idag mår jag ju bättre i allt det här än vad jag någonsin gjort. Att vara anonym känns lite som att skämmas, och att gömma sig för det man varit med om. Det vill jag inte göra och jag skäms inte heller. Får se hur jag gör! <3
None None

2012-11-11 @ 15:55:51
URL: http://studentfrun.blogspot.com
goldensanna.blogg.se

Det tycker jag du får göra själv, när det känns rätt!

Svar: Ja, det kommer jag att göra också. Tycker det är jättesvårt, men ska tänka på det ett tag till :) <3
None None

2012-11-11 @ 16:06:29
URL: http://goldensanna.blogg.se/
Linda

Jag tycker att du ska tänka igenom det noga och sedan göra det som du känner att det passar dig bäst! <3 :)

Svar: Låter som en bra idé. Tycker att det är jättesvårt att veta hur jag ska göra haha. Tack för hjälpen! <3
None None

2012-11-11 @ 16:59:58
URL: http://getoffthesofa.blogg.se
ingbac44

Du måste nog känna efter själv hur du ska göra, men min åsikt är att du ska nog vara anonym och så kan du starta en ny blogg där du talar om vem du är och skriver om ditt liv i dag utan detaljer om vad som varit.
Känns efter noga vad det kan få för följder om du berättar här vem du är. Kram

Svar: Ja, okej. Låter vettigt. Men samtidigt har jag skrivit en bok där jag inte är anonym. Så är lite kluven. :) Kram
None None

2012-11-11 @ 19:37:37
URL: http://www.nattstad.se/ingbac44
It's all gonna be fine

Det handlar väl mest om vad du själv känner, och vad du vill med bloggen. Kanske vill du spara att vara oanonym tills du får sug efter att ha en annan blogg, med ett annat syfte? Kanske vill du släppa anonymiteten när boken kommer ut? Väg fördelar mot nackdelar. Det är klart det vore kul att veta lite mer om dig, men syftet med bloggen uppnås gott och väl även när du är anonym Kram

Svar: Ja, har funderat hur länge som helst nu och jag håller med dig om allt du skriver. Jag tror att jag har kommit fram till att vänta tills jag vet hur det blir med boken. För jag har skrivit lite om bloggen i den, och då skulle det vara bra om man faktiskt vet att det är den här bloggen jag menar. Kram på dig!
None None

2012-11-13 @ 14:31:37
URL: http://itsallgonnabefine.wordpress.com
Em

Gör det som känns bra för dig

Svar: ja :-)
None None

2012-11-14 @ 20:15:36
URL: http://blivitmobbad.blogg.se
Rain

Jag kom in på din blogg av en slump. Du skriver väldigt bra. Eftersom du frågar dina läsare vad dom tycker om du ska vara anonym eller "outa" dig så tänkte jag ge min syn på saken.

Jag har bara dåliga erfarenheter av människor som skrivit privata och personliga bloggar och som sedan blivit "offentliga". Många har utsatts för både förföljelse och trakasserier och jag undrar ibland om det verkligen är värt det? Det finns så många kräk där ute som inte vill annat än förstöra men samtidigt finns ju förstås alla bra.

Som någon annan skrev så varför inte låta just den här bloggen vara anonym och om du vill gå ut offentligt med namn så kan du väl göra det i en ny blogg.

Jag tänker mest att om du haft det jobbigt och sedan går ut med ditt namn och möts av av alla idioter som finns "härute" så skulle det kanske kunna bli ännu mer knäckande för dig.

Var rädd om dig.

Svar: Hej! Vad roligt att du har hittat hit och tack så mycket för din kommentar. Jag är väldigt kluven i hur jag ska göra. Hela rättsprocessen är klar och jag tvivlar på att det finns något kräk som skulle kunna förstöra för mig än vad kräket som redan sitter bakom lås och bom har gjort. Vet inte hur mycket du har läst, men jag har skrivit en självbiografi och skickat iväg den till två förlag. Om den kommer ut så kommer min historia att bli känd och mitt namn kommer följa med på köpet på den resan. Jag tänker inte ge ut min bok anonymt. Det betyder mycket att du tog dig tid att skriva en kommentar, en som faktiskt var väldigt logisk och vettig också. Får fundera lite till helt enkelt! :-)
Var rädd om dig du med! Kram
None None

2012-11-20 @ 19:58:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious